Niet nóg een blog over storytelling

Als storytelling een buzzwoord is, dan is “Storytelling, wat een buzzwoord!” een al even luid ronkende buzz-zin. Ik wist me er dan ook lang geen houding tegenover aan te nemen. Ja, natuurlijk blijven verhalen langer hangen bij je klanten. En geven ze je bedrijf of product meer karakter. Maar ze worden soms ook krampachtig ingezet om een glad verkooppraatje een bezielde verpakking te geven. En dan haak ik ironisch genoeg volledig af.

Nu ben ik niet alleen copywriter en communicatieconsulente, maar ook aspirant-kinderboekenschrijver. Als mijn zoontje ’s avonds uitgejengeld is, stort ik me op bijna volgekladde Hema-schriften om verhalenstructuren en personages neer te pennen. Of volg ik online schrijfcursussen, zoals Wispers Een verhaal als een huis vorige week.

Conflict na conflict

Een verhaal kent verschillende definities. Veel woordenboeken spreken over een ‘verslag van echte of gefantaseerde gebeurtenissen’. Nogal flauwtjes, vond ook docente Shauni De Gussem. Zij heeft het liever over ‘een aaneenschakeling van conflicten’. Het hoofdpersonage wil iets en heeft moeilijkheden om het te bereiken. En het zijn net die conflicten die het verhaal interessant maken.

Maar – bedacht op in mijn te warme zolderkamertje – is die definitie dan ook niet van toepassing op zinvolle storytelling? Als het de bedoeling is om lezers (of klanten) mee te krijgen, is het dan niet logisch om dat volgens beproefde verhalenstructuren te doen? Inclusief conflict en potentiële mislukkingen?  

Zaadje planten

Ik luisterde deze week toevallig naar The Marc My Words Show, waar deze keer de CEO van Kreatix te gast was: Oliver Op De Beeck. Hij had het onder andere over – hoe kan het ook anders – storytelling. Hij wijst eveneens op het belang van een goede verhalenstructuur, maar voegt er nog een element aan toe. Als je een verhaal vertelt, zegt hij, moet je einde een van deze elementen bevatten:

  • Het moet interactie uitlokken.
  • Je moet een zaadje (idee) bij je lezer of luisteraar planten.

Oefening baart kunst

Ik weet nog niet helemaal of ik het met dat laatste eens ben (er eindigen iets te veel blogs met ‘En, wat denken jullie hiervan?’). Maar het lijkt me wel een interessante oefening voor u en mij. Giet uw (bedrijfs)verhaal eens in een kort verhaal dat antwoord geeft op deze vragen:

  • Wie is het hoofdpersonage?
  • Wat is zijn of haar doel?
  • Welke struikelblokken (intern of extern) zijn er?
  • Heeft het verhaal een (voorlopig) happy end?

Een voorbeeldje van mezelf, in honderd woorden:

Ik had nooit gedacht dat ik schrijver zou worden. Want schrijvers zijn geniaal. Ze hebben altijd slimme dingen te vertellen. En twijfelen nooit aan zichzelf. Dat dacht ik toch. Tot ik in 2018 de kans kreeg om als copywriter bij Schrijf.be te starten. Want wat bleek? Schrijven kun je leren. En ik had niet alleen voldoende letterbagage om klanten te overtuigen. Ik toverde vaak zelfs een brede glimlach op hun gezicht. Toen begon ik na te denken. Waarom zou ik niet verder durven dromen? Over kinderverhalen schrijven, bijvoorbeeld. En ziehier, ziedaar: binnen enkele weken staat mijn nieuwe website https://kinderverhalen.be online.

Uitdaging aanvaard?

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: