SEO is geen must

Ik beken. Ik heb al SEO-teksten verkocht aan klanten die er geen baat bij hadden. Niet expres, natuurlijk. Ik was een SEO-groentje dat de randvoorwaarden voor Google-geluk nog niet correct inschatte. Die tijden liggen gelukkig ver achter me. Wees gerust, ik ben nog altijd een SEO-addict. Zoekmachines plaveien de weg naar potentiële klanten. En hoe hoger u scoort, hoe groter de kans dat ze met uw bedrijf in zee gaan.

Maar niet iedereen hoeft de Google-top te bereiken om succesvol te zijn. Enkele weken geleden kreeg ik telefoon van Pieter, een meubelmaker uit Oost-Vlaanderen. Hij wilde nieuwe websiteteksten, maar vond SEO niet nodig. “Ik heb al een uitgebreid netwerk”, vertelde hij. “De website is gewoon een online-etalage waarnaar ik bestaande klanten doorverwijs. Zo leren ze mijn werk beter kennen.” Een prima reden om níet voor SEO te gaan (tenzij de klantenpoel opdroogt, natuurlijk). Maar er zijn ook andere factoren die meespelen.

Hoge verwachtingen

Elke SEO-tekst heeft waarde. Want de copywriter zoekt populaire zoektermen voor uw product of dienst en verwerkt die in een vlotte tekst. What’s not to like, right? De valkuil is de verwachting die je als SEO-schrijver creëert. Met een tekst alléén klimt u niet naar nummer één. U moet ook rekening houden met laadsnelheid, URL-opbouw, mobielvriendelijk design en pakweg tweehonderd andere elementen. Hebt u zelf geen tijd? Dan help ik u graag verder met enkele toppers uit mijn netwerk. Zij nemen de technische zaken op zich. En ik zorg voor vrolijk knisperende teksten.

Opzij, opzij, opzij

Hebt u haast? Wilt u een tijdelijke actie promoten? Of hoopt u uw startende zaak online zichtbaar te maken? Dan is betalend adverteren een betere optie. Want SEO groeit organisch en vraagt dus tijd. Het duurt al gauw enkele maanden vooraleer u resultaat ziet. Nog beter? Een combinatie van SEO en SEA, zodat u dat betalend adverteren op termijn gewoon kunt afbouwen.

Specialiteit van het huis

Misschien biedt u een nicheproduct aan dat mensen enkel via een gespecialiseerd netwerk zoeken (zoals cactushoedjes voor Perzische katten). Dan hebt u Google niet nodig om klanten te bereiken.

Geen idee hoe gespecialiseerd uw product is? Neem dan even contact op. Ik check het graag via mijn onlinetools.

PS Speciaal voor u maakte ik een kort-door-de-bocht-maar-toch-handig overzicht waarin u ontdekt of SEO u kan helpen. Succes!

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit /  Bijwerken )

Google photo

Je reageert onder je Google account. Log uit /  Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit /  Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit /  Bijwerken )

Verbinden met %s

%d bloggers liken dit: